El vidre de Vimbodí i l’alabastre de Sarral es donen la mà a la cinquena edició de Vitrum

25/09/2018

L’organització de la Festa del Vidre Artesà de Vimbodí i Poblet convida l’artesania sarralenca com a reconeixement als 100 anys del primer taller d’alabastre modern

Hi haurà demostracions en directe de l’artesà Isidre Magre, amb la participació del comissari de l’Any de l’Alabastre, l’historiador de l’art Damià Amorós

Vimbodí i Poblet, amb el vidre, i Sarral, amb l’alabastre, són dos municipis de la Conca de Barberà que han fet de la seva artesania local la seva carta de presentació. Totes dues manifestacions es donaran la mà els propers dies 6 i 7 d’octubre en el marc de la V Festa del Vidre Artesà de Vimbodí i Poblet, Vitrum. L’alabastre hi participarà com a artesania convidada, com a reconeixement als 100 anys del primer taller d’alabastre modern a Sarral, vila que enguany ha clos la commemoració d’aquesta efemèride.

La invitació a l’alabastre de Sarral a la festa de Vitrum es materialitzarà amb un espai dedicat a aquesta artesania, amb demostracions a càrrec d’Isidre Magre, mestre artesà al capdavant del Museu de l’Alabastre. Així mateix, i al mateix indret, el comissari de l’Any Alabastre Sarral, l’historiador de l’art Damià Amorós, endinsarà el públic en la història d’aquesta activitat tan arrelada. La presència sarralenca en aquesta festa vimbodinenca és fruit d’un acord entre tots dos ajuntaments, amb la col·laboració del museu de l’Alabastre, de titularitat privada.

«El nostre vidre i l’alabastre sarralenc comparteixen molts trets en comú: totes dues artesanies han resistit el pas del temps i en l’actualitat es reivindiquen com a part indissociable de les respectives cultures locals», assenyala Rosa Albes, regidora de Turisme de l’Ajuntament de Vimbodí i Poblet, ens organitzador de Vitrum. D’altra banda, segons afegeix, la incorporació enguany de l’alabastre servirà per «diversificar i engrandir encara més una festa que atorga un lloc preeminent a l’artesania». En aquest sentit, l’organització no descarta la presència d’altres manifestacions artístiques convidades en properes edicions de Vitrum.

A banda de la presència de l’alabastre, la Festa del Vidre Artesà de Vimbodí i Poblet incorpora enguany altres novetats, com ara l’increment de les actuacions musicals, que aniran a càrrec de Joan Reig, Maria Jacobs, Alexandre Bonanit i Cover H. I un any més, destaquen les demostracions en directe de vidre bufat a càrrec de destacats mestres vidriers vinguts d’arreu: Igor Obeso, de Guipúscoa; Diego Rodríguez, de Segòvia; Rafa Abdón, de València; Ferran Collado, de Barcelona, i Paco Ramos, de Vimbodí i Poblet. També hi haurà els tradicionals tallers i jocs infantils, el mercat d’artesania, l’esmorzar popular, o la creació, també en directe, d’una peça gegant de gel, a càrrec de l’escultor barceloní Ivan López. Aquest artista esculpirà enguany un ‘matrimoni’, el tradicional setrill de doble compartiment, escollida com a peça estrella d’aquesta cinquena edició. Aquesta serà la peça que es lliurarà a l’actriu Sílvia Bel, Vidriera d’honor d’aquesta edició.

Al Vitrum tampoc no hi faltaran els contacontes, el tradicional concurs de beure amb porró, els menús temàtics en diversos restaurants, una exposició vinculada al vidre, i l’activitat ‘Abraça’t’, que té com a marc el carrer de les Abraçades, un dels més estrets de tot l’estat. Al llarg dels dos dies, el Museu i Forn del Vidre (www.museudelvidre.cat), de gestió municipal, esdevindrà l’epicentre de la festa, amb visites a la col·lecció de vidre antic i demostracions vidrieres al seu taller. Enguany, el públic assistent podrà gaudir d’un remodelat museu, amb nova botiga i espai per veure les exhibicions del mestre vidrier.