La xerrada sobre l’Ermita dels Torrents segueix els actes previs a les Quinquennals

09/07/2019

La imatge de la Mare de Déu dels Torrents i la història de l’ermita van ser els grans eixos sobre els quals va centrar-se la xerrada que Damià Amorós, historiador de l’art i expert en el patrimoni històric i cultural de la Conca de Barberà, va oferir aquest diumenge, a partir de les 19:30h a la mateixa ermita.

Durant la seva intervenció, Amorós va ressaltar els aspectes diferencials del que és una de les mostres d’identitat del municipi, un element singular del patrimoni vimbodinenc que va ser fundat l'any 1484 per l'abat de Poblet, Juan Payo Coello, en estil gòtic i posteriorment reformada en l’estil barroc, l'any 1714.

Camí a les Quinquennals

La xerrada de Damià Amorós és un dels actes previs a les Festes Quinquennals que, durant els pròxims dies, es duran a terme al municipi, que ha omplert el calendari de cites prèvies fins a arribar al 7, 8 i 9 de setembre, dies centrals de les festes dedicades a la copatrona del municipi.

D’aquesta manera, durant els pròxims dies hi ha diversos actes previstos a l’agenda, com la festa de la gent Gran, el 14 de juliol; una conferència a càrrec de Mn. Joan Roig, el 18 de juliol; la projecció de la pel·lícula de les festes, els dies 20 i 28 de juliol; una exposició fotogràfica, el 2 d'agost; l'espectacle extraordinari que anuncia l'inici de les festes, el 31 d'agost; els dies centrals de les festes, del 7 al 9 de setembre, i l'aplec a l'ermita, el 15 de setembre.

Preparant la festa del pròxim setembre

D'altra banda, actualment són molts els veïns i veïnes que ja preparen la decoració dels carrers i places de la vila, un dels signes distintius d'aquesta festa i un dels principals motius que han dut a la Generalitat a incloure-la al catàleg de les festes més destacades de Catalunya. Aquest reconeixement és fruit d'un llarg procés iniciat per l'Ajuntament conjuntament amb la Parròquia i altres entitats que hi són vinculades.

75 anys de celebració

Les festes dels Torrents es remunten al 1944, i des d’aleshores s’han celebrat ininterrompudament els anys acabats en 9 i en 4. Aquesta cita es caracteritza per la solemnitat dels diversos actes programats, tots ells de caràcter litúrgic, i per la vistositat dels guarniments amb què els veïns i les veïnes de la vila omplen carrers i places com a homenatge a la copatrona.

Així, s’hi poden veure catifes de flors de paper i naturals, elements vegetals, fanals i altres ornaments que converteixen Vimbodí en un esclat de llum, color i originalitat.

Els dies centrals de les quinquennals inclouen processons de portada de la verge des de la seva ermita i de retorn, altres celebracions religioses, un aplec festiuofrenes florals, o una recepció municipal a les dones que duen el nom de Torrents, entre altres actes.

Imatges conferència Damià Amorós: Cedides per Josep Maria Potau