Nombrosos actes previs enfilen el camí cap a les Festes Quinquennals dels Torrents, del 7 al 9 de setembre

19/05/2019

Un concert, un sopar, una exposició antològica, un espectacle sorpresa... Són algunes de les nombroses activitats d'un programa extraordinari per celebrar de la millor manera les Festes Quinquennals de la Mare de Déu dels Torrents de Vimbodí i Poblet, recentment incloses, per part de la Generalitat, al catàleg de Patrimoni festiu de Catalunya. Després de la recent commemoració dels 75 anys de la restauració de la imatge, acte en què també es va presentar el cartell de les festes, els actes previs s'aniran succeint de manera periòdica fins arribar al 7, 8 i 9 de setembre, dies centrals de les festes dedicades a la copatrona del municipi.

La comissió de les Quinquennals, encapçalada per la Parròquia, amb la col·laboració de les Zeladores, els Amics dels Torrents i el suport de l'Ajuntament, ja fa mesos que treballa per donar forma i contingut als actes litúrgics i culturals de les festes. El següent serà el 18 de maig, amb la col·locació, a l'àrea d'esbarjo de l'ermita dels Torrents, d'una rajola amb un poema al·lusiu a la Mare de Déu, escrita per Alfons Alsamora. Li seguiran la diada infantil, amb premis per a dibuixos fets per escolars de la vila, el 25 de maig; el concert del Cor Vivace, el 16 de juny; el sopar de Dedicació i la festivitat de Sant Cristòfol, el 6 i 7 de juliol; la festa de la gent Gran, el 14 de juliol; una conferència a càrrec de Mn. Joan Roig, el 18 de juliol; la projecció de la pel·lícula de les festes, els dies 20 i 28 de juliol; una exposició fotogràfica, el 2 d'agost; l'espectacle extraordinari que anuncia l'inici de les festes, el 31 d'agost; els dies centrals de les festes, del 7 al 9 de setembre, i l'aplec a l'ermita, el 15 de setembre. Properament, la comissió de les festes informarà amb detall d'aquests i altres actes.

D'altra banda, actualment són molts els veïns i veïnes que ja preparen la decoració dels carrers i places de la vila, un dels signes distintius d'aquesta festa i un dels principals motius que han dut a la Generalitat a incloure-la al catàleg de les festes més destacades de Catalunya. Aquest reconeixement és fruit d'un llarg procés iniciat per l'Ajuntament conjuntament amb la Parròquia i altres entitats que hi són vinculades. Així mateix, ja s'ha habilitat la Botiga de les Festes, on es pot trobar marxandatge relacionat amb aquest esdeveniment, com ara clauers, imants, vanos, estampes, medalles i altres records, així com el cava de les festes. La botiga, al carrer Major, va obrir els dies de Setmana Santa, i ho tornarà a fer en dates puntuals a mesura que s'acostin les festes.

75 anys de festa

Les festes dels Torrents es remunten al 1944, i des d’aleshores s’han celebrat ininterrompudament els anys acabats en 9 i en 4. Aquesta cita es caracteritza per la solemnitat dels diversos actes programats, tots ells de caràcter litúrgic, i per la vistositat dels guarniments amb què els veïns i les veïnes de la vila omplen carrers i places com a homenatge a la copatrona. Així, s’hi poden veure catifes de flors de paper i naturals, elements vegetals, fanals i altres ornaments que converteixen Vimbodí en un esclat de llum, color i originalitat. Els dies centrals de les quinquennals inclouen processons de portada de la verge des de la seva ermita i de retorn, altres celebracions religioses, un aplec festiu, ofrenes florals, o una recepció municipal a les dones que duen el nom de Torrents, entre altres actes.